Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

enquete voor mijn scriptie

  • fleur

    Hallo moeders en vaders,

    Ik leer voor doktersassistente en ben op dit moment bezig met mijn scriptie. Die houd ik namelijk over de gevolgen van te vroeg geboren babytjes. Hier versta ik dan onder kinderen die tussen de 25 en de 35 weken geboren zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die mij willen helpen, met het invullen van een enquete. In boeken vind ik namelijk bepaalde ziekten terug en met deze enquete wil ik onderzoeken, hoe vaak het voorkomt dat te vroeg geboren kindjes klachten krijgen.

    1. Na hoeveel weken is uw kindje geboren?

    ……….

    2.Hoe oud is uw kindje nu?

    ………

    3. Heeft u meerdere kinderen die wel op tijd zijn geboren? Zoja, ga naar vraag 4. Zoniet, ga naar vraag 5.

    ……

    4.Heeft u in de ontwikkeling van uw te vroeg geboren kindje verschil gezien met uw andere kind, die wel op tijd is geboren? Kunt u hier ook iets over vertellen?

    5.Sinds uw kind thuis is na de bevalling, heeft u iets gemerkt aan het kind dat het te vroeg geboren is? Kunt u hier iets meer over vertellen?

    6. Wanneer uw te vroeg geboren kindje nu op school zit, merkt u dan verschil op gebied van de ontwikkeling met andere klasgenoten?

    Harstikke bedankt voor uw tijd!

  • Suzanne Eijlander

    Hoi Fleur,

    1. 25.2 weken

    2. 19 weken

    3. Ik heb niet meer kinderen

    5. Lotte maakt wat meer geluidjes en is wat sneller moe

    Op 9 september 2008 is onze dochter Lotte met 25 weken en 2 dagen geboren met een geboortegewicht van 830 gram. We wisten niet wat ons overkwam, want we waren óm 6 uur nog bij de huisartsenpost geweest en daar werd ik naar huis gestuurd met blaasontsteking terwijl ik zo bleek achteraf al volop in de weeen zat. Thuis had ik zo'n pijn en begon ik bloed te verliezen uiteindelijk maar weer gebeld met de huisartsenpost. Om half 9 kwam de verloskundige langs en die vertelde ons dat ik al 8 cm ontsluiting had. We wisten niet wat we hoorden en ik werd met hoge snelheid in de ambulance naar het ziekenhuis in Zwolle gebracht. Daar was de vraag gaan we nog remmen of moeten de vliezen gebroken worden omdat ik een infectie had. Voordat de uitslagen van de lab binnen waren braken de vliezen al en 10 minuten later was onze dochter er een naam heeft ze de eerste dag niet gehad omdat we er nog niet een bedacht hadden ook haar kamertje was nog niet klaar, want niemand had kunnen voorspellen dat ze nu al geboren zou worden we hadden immers nog 15 weken te gaan.

    De eerst 2 dagen gingen goed maar toen ik op de derde dag op het punt stond om naar huis te gaan moesten we nog even bij de arts komen en daar kregen we te horen dat onze dochter 2 hersenbloedingen gehad had en dat wanneer ze groter zouen worden de behandeling gestopt zo worden met alle gevolgen van dien. Onze wereld storte in, maar gelukkig belven de hersenbloedingen stabiel. Het volgende probleem had zich vervolgens al aangedient, want lotte had te kampen met infecties en een schimmel en haar openductes (bloedvat bij het hart wat normaal sluit bij de geboorte) wilde niet sluiten ook lag ze nog aan de beademing. Behandelen voor de ductus kon in eerste instantie niet, want dat moest met bloedverdunners (ibrobrufen)en die konden de bloedingen weer groter maken. Op een gegeven moment hebben ze toch het ricico genomen omdat er geen vooruit gang meer was. Helaas de 2 kuren sloegen niet aan. Doordat de open ductus haar zoveel ongemakken gaf hebben ze besloten om haar in Utrecht te laten operenen in eerste instantie was ze daar de zwak voor maar gelukkig herstelde ze zich snel. In utrecht hebben ze nog een kuur indiciet geprobeert, maar ook zonder resultaat. Uiteindelijk is ze geopereerd na de operatie is ze alleen maar vooruit gegaan en mocht ze na een week weer naar Zwolle. IN Zwolle mocht ze van de beademing af en aan de cpap, ook mochten we haar naar 4 weken eindelijk vasthouden(kangeroen). Dat was echt heel bijzonder. Lotte werd steeds sterker en we mochten steeds meer zelf doen. Na 14 weken ziekenhuis mocht ze eindelijk met sonde voeding naar huis en dat gaat super goed. Nu ze thuis is beseffen we pas hoe fijn het is om een dochter te hebben en waanen we ons steeds meer op de roze wolk waar we zo lang op hebben moeten wachten.

    succes!!

    Met vriendelijke groeten,

    Suzanne EIJlander